torsdag 24 april 2014

Sjösättning & påmastning


Tiden hade äntligen kommit tills det var dags att sjösätta vår ögonsten. Hjärtat slog några extra slag och nerverna var på helspänn, vi hade trippelkollat att alla slangar var avstängda, skruvar åtdragna och att loggpluggen satt där den skulle. Hamngubben styrde subliften med van hand, en båt i vår utformning är väldigt enkel att lyfta tack vare formen på skrovet där inga extra finesser sitter i vägen!

Iläggningen gick jättebra, vi hade fått låna en gästplats ett par dagar så vi kunde segla hem henne under kommande helg. 
Motorn startade efter några ryck och det var en fantastisk känsla att puttra den korta sträckan till bryggan, vår båt flyter!

Oscar håller i Kraka vid sjösättning Sätra båtvarv

När man ser båten för första gången i vattnet ser den ovanligt liten ut, kölen och skrovet är ju under ytan så att se båten på hamnplanen tidigare gör att man lurar ögat på storleken på båten!

Den tidigare ägaren hade vänligt nog erbjudit sig att masta på Kraka tillsammans med oss, det var oerhört värdefullt. Vi hade förberett oss genom att läsa en del material om hur vi på bästa sätt mastar på exempelvis handboken för Albin Viggen, artikel i praktiskt båtägande om påmastning steg för steg samt i det material vi fått för vår masttyp Seldén.  Men teoretisk kunskap kan inte mäta sig med praktiskt kunnande. Tidigare ägare hade med sig en specialnyckel för att skruva i mastfoten, våra skiftnycklar och tänger hade inte klarat av jobbet. Men även solen har sina fläckar, när alla vant satt på plats upptäckte jag att tampen för rullfocken låg lös på överbyggnaden. Vi hade missat att fästa den under förstaget! På något sätt kändes det skönt att även den tidigare ägaren inte hade full koll på alla steg, det gav oss också ett extra träningstillfälle på att lossa och fästa vantarna för att komma åt!
Några timmar senare var hon påmastad och både rullfocken och storseglet var på plats. Det visade sig att stoppbrickan på masten hade städats bort under vårrustningen, en provisorisk lösning med eltejp och tålamod fick fungera för stunden. Plattan visste vi låg hemma i källaren i en " kan detta vara bra att ha?"-påse turligt nog! 

Vi tackade för all hjälp och fick de sista grejerna till båten av säljaren, tyvärr hittade han inte de utlovade sjökorten, istället styrde vi bilen från Sätra båtvarv till Täby och Sea Sea. Tacksamt att ha en nära vän jobbande i båtbutik då det blir ett väldans spring efter saker som behövs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar