lördag 22 mars 2014

Vårrustning 2014


Som nyblivna båtägare hade vi bråttom att komma igång med vårrustningen. Listan på saker vi ville fixa blev lång, längre och sedan ohållbart för lång.
För att inte ta oss vatten över huvudet innan vi ens lärt oss segla båten började vi skala bort saker från listan och dela in punkterna i två olika kategorier:

1. Nödvändigt för att kunna sjösätta
2. Estetisk förbättring som görs i mån av tid

Under kategori 1 stod bland annat storstädning invändigt, bottenmåla, polera fribord, kontrollera alla genomföringar, kontrollera masten, se över samtliga vantskruvar och serva motorn.

Den listan räckte gott och väl för oss, vi ville ju kunna sjösätta så snabbt som möjligt och segla henne till vår nya hemmahamn och klubb, Viggbyholms båtklubb. 

Listan på saker att inhandla ska vi inte tala om, även om vi fick med de mesta man behöver för båten i köpet så är det alltid något man behöver och vårens nya favoritaffär blev Biltema som fick sälja på oss allt ifrån tvättsvampar till vattentäta ficklampor.

Förra ägaren hade påbörjat poleringen av fribord och kölen hade lite grundfärg kvar från föregående år. Själva vattenlinjen var bortslipad efter insatsen med att epoxibehandla kölen, då ingen beväxtning kunde avslöja var "snobbranden" egentligen borde sitta så ströks den punkten snabbt från listan.

Vi köpte på oss Sea Sea:s egna bottenfärg, som var kompatibel med färgen som redan satt på båten (http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=22290). Tyvärr fanns den inte i en blå nyans som jag hade önskat, men bottenfärgen ska ju enbart synas när båten är på land så jag var inte svårövertalad. Färgen från Sea Sea kostade hälften av vad International eller Hempels färger gick på, så pris trumfade färg.
Efter en utvändig tvätt och maskning var det då dags att skrida till verket, vi drog över 2 lager och på en så smidig båt (knappt 24fot) går det fort speciellt om man är två.

Mantågsnätet som satt på båten hade sett sina bästa dagar, torrt som fnöske och den tidigare vita färgen var numer grådaskig. Med några snabba klipp var nätet ett minne blott, en sån förbättring!

Till fribordens polering köpte vi en poleringsmaskin från Biltema för några hundralappar. Vi använde Nano 3in1 för polering vaxning och försegling, resultatet blev kanon!

Motorn kördes till Kentys på Ingarö för service, enligt säljaren gick motorn bättre på Alkylat så ett gäng sådana flaskor bunkrade vi upp med.

Masten var i gott skick och alla vants var redan smorda. Vi gick igenom den noggrant och torkade med lite paraffinolja. 

Detta år gjordes inget speciellt åt insidan, mer än att den fick sig en grundlig städning och en check av genomföringar, slangar och batterierna åkte hem på uppladdning. Den halvfärdiga mosaiken runt köksdelen var inget som imponerade på oss, att ta bort detta står på vår lista kategori 2.

Därefter var det dags att stuva båten, en full bil kördes ut med allt ifrån ankarolina till kaffekoppar, båtshake, regnkläder och segel i alla dess slag. Återigen blev vi förvånade över hur bra stuvmöjligheterna är på denna lilla båt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar